Black Dice

Black Dice, “Broken Ear Records”, DFA, 2006

«Broken Ear Records» es un disco menos estructurado y libre que su anterior LP «Creature Comforts» [DFA, 2004] de este cuarteto de Brooklyn.
Pesadas líneas de bajo, guitarras distorsionadas, torcidos sonidos de sintetizadores análogos y voces que van desde lo más discordantes hasta alcanzar un estribillo pop.
«Snarly yow» parece un tema sacado de algún disco de Throbbing Gristle o de Swell Maps, pues la sensación es de ruido y contundentes bombos con timbres metálicos. En esa confusión se entremezclan guitarras, trompeta y sintes análogos y alta tensión eléctrica.
«Smiling Off» posee una rítmica repetitiva, efectos de guitarra, sintes torcidos, una línea de órgano sarcástica que parecen sacadas de alguna escena circense, lo cual se complementa con voces tergiversadas.
“Heavy Manners” es una pesadilla con un estribillo que entra en loop, repetitivos acordes y sonidos de trompeta pasados por una cinta que luego se toca al revés. En “Street Dude” nuevamente se manipulan voces y que por momentos me recuerda al trabajo de Cabaret Voltaire de principios de los ’80.
«Aba» son ondas sinusoidales de muy corta duración, en tanto «Twins» son ritmos sincopados con guitarra y que deriva en azarosos riff.
«Motorcycle», así como el resto de los temas, son improvisaciones que tienen un carácter experimental, pero decididamente más lúdico e inocente que «Creature Comforts».
Sitios de interés:
www.dfarecords.com y www.blackdice.net

Texto Guillermo Escudero
Diciembre 2005

Black Dice, ‘Broken Ear Records’, DFA, 2006

‘Broken Ear Record’ it’s less structured than its previous LP ‘Creature Comforts’ [DFA, 2004] of this Brooklyn’s based quartet.
Heavy basslines, distorted guitars, twisted analogous synth sounds and voices that go from most discordant to reaching a pop refrain.
‘Snarly yow’ seems a track that remember me of Throbbing Gristle and Swell Maps, because the sensation is of noise and forceful bass drums with metallic timbres. In that confusion analogous guitar, trumpet and synth are intermingled and high electrical tension.
‘Smiling Off’ has repetitive rhythmical, guitar effects, twisted synth, and a sarcastic organ line that seem to be taken from some circus scene, which is complemented with distorted voices. ‘Heavy Manners’ is a nightmare with a refrain that goes through a loop, repetitive chord and trumpet sounds passed through a tape that later is played backwards. On ‘Street Dude’ again there are manipulated voices that per moments remember me of the work of Cabaret Voltaire from the early eighties.
‘Aba’ is sine waves that last in less than a minute, in as much ‘Twins’ are syncopates rhythm with guitar that derives in random riff. ‘Motorcycle’, as well as the rest of the tracks, is improvisation that have an experimental character, but more playful than the previous ‘Creature Comforts’ album.
Links of interest:
www.dfarecords.com and www.blackdice.net

Texto Guillermo Escudero
Diciembre 2005

Spread the music
Guillermo Escudero

Música Marginal, Loop

BACK TO TOP