Bruckmann / Heule / Nishi-Smith / Rivero

Art by Cecyl Ruehlen

Danishta Rivero y Jacob Heule han sacado dos nuevos CD («Negligiblism» y “An Inscrutable Bodily Discomforting Thing”) a través de dos de sus cuartetos. En esta oportunidad reseñaremos “Negligiblism”, que fue publicado por el sello Full Spectrum en noviembre de 2024.

Rivero y Heule trabajan juntos desde 2011 como Voicehandler y son connotados músicos de la escena de la improvisación del Área de la Bahía (San Francisco), junto a Kyle Bruckmann y Kanoko Nishi-Smith, con quienes desde 2007 han colaborado en distintas formaciones. Estos músicos también han colaborado con renombrados músicos: Tom Djll, Guro Moe, Chris Cooper, Bill Orcutt, Olivia Block, Contemporary Music Players de San Francisco, el ROVA Saxophone Quartet y Roscoe Mitchell, entre otros artistas.

En “Negligiblism” tocan Danishta Rivero: voz y electrónica, Kanoko Nishi-Smith: instrumento de cuerdas, koto (quien toca en “Mocker” y “Dredgery”, pistas 3 y 4, respectivamente), Jacob Felix Heule: bombo y batería y Kyle Bruckmann: corno inglés y electrónica. Este disco consiste en cuatro piezas de improvisación que comprende texturas ruidosas acústicas y electrónicas, además de una percusión que deambula en diferentes direcciones, voces espectrales y cuerdas.

“Crawlth” tiene un carácter sintético, con sonidos comprimidos, apretados, ruidosos, percusión ocasional y balbuceos procesados del corno inglés. En “Scoffer” la voz que asoma crea un diálogo abstracto con el corno inglés, en tanto emergen chirridos metálicos y chasquidos oscuros. “Mocker” continúa un diálogo disfuncional de otro mundo que se interrumpe con latigazos electrizantes, mientras “Dredgery” cierra con rugosas texturas sintetizadas, mientras se atraviesan voces fantasmagóricas.

“Negligiblism” despliega un amplio abanico de sonidos, que sólo se liberan explorando las posibilidades sonoras a través de la improvisación.

Danishta Rivero and Jacob Heule have released two new CDs (‘Negligiblism’ and ‘An Inscrutable Bodily Discomforting Thing’) through two of their quartets. On this occasion, we will review ‘Negligiblism,’ which was released by the Full Spectrum label in November 2024.

Rivero and Heule have been working together since 2011 as Voicehandler, and are renowned musicians on the Bay Area (San Francisco) improvisation scene, alongside Kyle Bruckmann and Kanoko Nishi-Smith, with whom they have collaborated in various outfits since 2007. These musicians also have colaborated with renowned musicians such as Tom Djll, Guro Moe, Chris Cooper, Bill Orcutt, Olivia Block, Contemporary Music Players of San Francisco, the ROVA Saxophone Quartet and Roscoe Mitchell, among other artists.

In ‘Negligiblism’ they play Danishta Rivero: vocals and electronics, Kanoko Nishi-Smith: string instrument, koto (who plays on “Mocker” and ‘Dredgery’, tracks 3 and 4, respectively), Jacob Felix Heule: bass drum and drums, and Kyle Bruckmann: English horn and electronics. This album consists of four improvisational pieces comprising noisy acoustic and electronic textures, as well as percussion that wanders in different directions, spectral voices, and strings.

‘Crawlth’ has a synthetic character, with compressed, tight, noisy sounds, occasional percussion, and processed babbling from the English horn. In ‘Scoffer,’ the voice that emerges creates an abstract dialogue with the English horn, while metallic squeaks and dark clicks emerge. “Mocker” continues a dysfunctional, otherworldly dialogue that is interrupted by electrifying lashes, while ‘Dredgery’ closes with rough synthesized textures, interspersed with haunted voices.

‘Negligiblism’ unfolds a wide range of sounds, which are only released by exploring the sonic possibilities through improvisation.

Spread the music
Guillermo Escudero

Música Marginal, Loop

BACK TO TOP