Michael Morley & Joachim Nordwall

Creating an atmospheric soundscape

Este es uno de esos trabajos colaborativos en que tanto el neozelandés Michael Morley y el sueco Joachim Nordwall, tuvieron la intuición de que podrían compartir ideas musicales y el tiempo les dio la razón con la salida del álbum “An Island Is An Island” publicado por el sello de la República Checa, Stoned To Death, donde su título se refiere al carácter isleño de ambos músicos. Mientras Morley está radicado en Te Wai Pounamu, Isla Sur, Nueva Zelanda, Joachim Nordwall vive en Isla de Brännö, Suecia.
Ambos comenzaron en los ’80 experimentando con el sonido a través de un prolífico trabajo, generando distintos proyectos que en el caso de Morley, son, entre otros, Gate, The Never Quartet, The Righteous Yeah y así también bajo su propio nombre. Además, participa en los grupos Sun Valley, The Fuck Chairs y por supuesto como miembro de la banda The Dead C. Con ello su discografía consiste en al menos 60 discos, algunos de ellos en colaboración con connotados artistas/grupos como My Cat Is An Alien, Ramona Ponzini, Lee Ranaldo y Bill Orcutt, entre otros. En tanto el sello afincado en Los Ángeles, Thin Wrist ha lanzado dos LP de guitarra acústica y un cassette de The Never Quartet. El 12 de julio próximo lanzará «Pushed Streets», un álbum orientado al folk. Revísalo en este link: (https://thinwrist.bandcamp.com/album/pushed-streets).
Junto con ser músico, Morley también es pintor.
Joachim Nordwall es un músico, curador, productor creativo y académico sueco, fundador del prestigioso sello iDEAL Recordings. Su extensa discografía es a través de colaboraciones con músicos tales como Mika Vainio, John Duncan, Mats Gustafsson, por nombrar algunos. Participa también en distintos proyectos como Organ Of Corti, Alvars Orkester y Skull Defects y otros.
Respecto de su CD “An Island Is An Island” (revisa la reseña en: https://loop.cl/morley-nordwall/), ambos coinciden en que la repetición es fuente de transformación de sonidos que van creando otros nuevos, sustentados en música basada en ideas que producen paisajes sonoros atmosféricos a base de loops, ruidos, órgano, bajos punzantes y líneas ambientales sintetizadas que evolucionan en un sueño somnoliento, junto a estados que provocan inquietud.
Agradecemos a Jakub de Stone to Death Records por coordinar esta entrevista y a los propios Michael Morley y Joachim Nordwall por compartirnos su experiencia musical.

Ahora vives en una isla de Nueva Zelanda y Joachim Nordwall en una isla de Suecia. ¿Este nuevo territorio ha tenido alguna influencia en vuestra música?

M.M.: “Siempre he vivido en una isla, ya sea Te Ika a Maui o Te Wai Pounamu. No es un territorio nuevo para mí. Cada isla tiene sus propias cualidades únicas.
Siempre he vivido a pocos minutos del mar: de una playa o de un puerto. El océano que nos rodea, Moana nui a kiwa, es la gran fuerza que define a quienes vivimos aquí. Esto siempre ha tenido una influencia en lo que hago, en la música y en la vida. Observo las mareas con minucioso detalle, qué tan bajas o altas. La fuerte atracción de la luna para regular este flujo diario de agua a nuestro alrededor.
Es posible recolectar Kai moana/mariscos del mar durante la marea baja. Es una fuerza dadora de vida, una entidad que respetamos, reverenciamos y honramos”.

J.N.: “Definitivamente. Noto cómo mi música ha cambiado desde que me mudé aquí hace cinco años. Creo que se ha abierto bastante. Cada vez hago proyectos más variados. Me encanta la sensación de aislamiento, especialmente en los inviernos que aquí son brutales. Siempre he hecho mucha música pero ahora es realmente es distinto. El verano es muy activo y muchos turistas vienen a visitar la isla, así que esto también afecta mis grabaciones, tiendo a hacer cosas más intensas y ruidosas en el verano”.

¿Cómo surgió la idea de hacer «An Island Is An Island»?

J.N.: “Me encanta colaborar con artistas que tengan un sonido diferente al mío. He sido un gran admirador de los trabajos en solitario de Michael y de The Dead C durante años y de alguna manera, incluso siendo nuestra música tan diferente, sentí una fuerte conexión con su música y energía. Y cuando The Dead C tocó aquí en mi casa de Gotemburgo, le pregunté y él aceptó amablemente. ¡¡¡Sospeché que nuestros sonidos encajarían y creo que así es!!!”

M.M.: “Joachim lo sugirió en 2020. Lo conocí en Gotemburgo cuando The Dead C estuvo de gira por Escandinavia en 2018. Me encantó Gotemburgo, un gran sentido de comunidad, el maravilloso club FOLK, la tienda de discos Discreet Music, excelente comida y excelente gente. La pandemia brindó el momento para probar muchas cosas, esta fue una de ellas”.

¿Qué representan los sonidos distorsionados y el ruido de los engranajes hacia la mitad del primer tema “An Island Is An Island (Part One)”?

M.M.: “Sintetizadores y pedales de efectos, tengo mucho de cada una de estas cosas. Por supuesto que Joachim también ha estado haciendo cosas”.

J.N.: “Sí, mi adición al desorden probablemente sea órgano, sintetizador y efectos”.

Me da la impresión de que la idea de transformar sonidos a través de la repetición en “An Island Is An Island” fue un concepto que ambos trabajaron. De hecho, el comienzo de la Primera Parte también emerge hacia el final de la Segunda Parte. ¿Cuál es vuestra opinión?

J.N.: “Sí, básicamente así es como siempre trabajo. Siempre me ha gustado el poder de la repetición en la música y escucho muchos tipos diferentes de música, incluida esta; como música sufí, techno y house, reggae y dub, música minimalista de los años ’60 y ’70, etc. Cuando he estado en bandas tocando la guitarra, como The Skull Defekts u Orchestra of Constant Distress, mis riffs siempre son interminables, a veces evolucionan pero a menudo simplemente se repiten. Permite que otros músicos sean más libres, pero yo no tengo necesidad de ser libre. Quiero entrar en ese ambiente, alcanzar otro nivel mental a través de la repetición. Es mi tipo de meditación. Entonces, la colaboración con Michael también fue (al menos para mí) muy exitosa ya que creo que él tiene una idea similar de su música. Es música basada en ideas. La energía es la parte más importante”.

M.M.: “Me encanta la repetición en la música, crea un carácter en una pieza de sonido si la idea de una composición es importante. Al igual que la música clásica, la repetición de pasajes característicos dentro de una composición crea una narrativa global”.

¿Qué les impulsó a producir su propia música?

M.M.: “Siempre he tenido el impulso. Me encanta jugar con el sonido. No sé nada más aparte de Pintura”. https://sumer.nz/exhibitions/59-michael-morley-after-the-war/overview/”

J.N.: “He estado grabando música experimental desde que tenía doce años y he sacado cintas y discos desde entonces también, por lo que siempre ha sido una parte importante de mi vida. Quizás las razones para producir sean diferentes ahora que entonces, pero son igual de importantes. Me encanta”.

En relación a tu disco de folk «Pushed Streets» que verá la luz el próximo mes de julio, ¿qué te llamó la atención de la música de compositores como De Fossa, Ponce, Lauro, Barrios, Pujol, Albéniz, Falla y Villa-Lobos?

M.M.: “Es la guitarra acústica. Me obsesioné con el instrumento después de años de escuchar a Son House, Big Bill Bronzy, Karen Dalton, John Fahey, Loren Mazzacane Connors, Kath Bloom, Sharon Van Etten y otros(as). La obsesión me llevó a buscar los primeros ejemplos que pude encontrar de música grabada con guitarra acústica, ya sea como instrumento solista o como parte de un conjunto mayor. Finalmente, fueron los primeros compositores y músicas folclóricas/tradicionales españolas, portuguesas y sudamericanas, los que me permitieron considerar el rango de la guitarra acústica. Tengo una colección de guitarras acústicas que permiten grandes variaciones de tono dentro del sonido reconocible de la guitarra acústica”.

El listado de artistas de iDEAL Recordings es increíble, como Carla Boregas o Egil Kalman. ¿Qué próximos proyectos tuyos y del sello te gustaría destacar?

J.N.: “Acabamos de hacer dos increíbles cajas de 10 CD con la música del compositor sueco/israelí Dror Feiler y tenemos un próximo un álbum (‘Rupture in The Eternal Realm’) de C. Lavender, he realizado un nuevo EP de 12 pulgadas, ‘The Idealist’, pronto saldrá un LP Split de John Duncan/Scheintot y dos 7 pulgadas por separado entre mi trío Organ of Corti y Bill Orcutt y, Andy Bolus de Evil Moisture. Estoy tratando de reducir el número de artistas con los que trabajo, pero es difícil porque hay tanta buena música que está saliendo. También estoy planeando los próximos diez álbumes en CD de mi serie ‘iDEAL Inner Circle’ (esto incluirá material nuevo de Jim O’Rourke, Spykes, Nick Klein y Audrey Chen, Sins for Beginners, Merzbow, etc.). ¡iDEAL también es naturalmente parte de mi trabajo y seguirá siendo así mientras yo esté!”

This is one of those collaborative works in which both New Zealander Michael Morley and Swedish Joachim Nordwall had the intuition that they could share musical ideas and time proved them right with the release of the “An Island Is An Island” album published by the Czech Republic label, Stoned To Death, where its title refers to the island character of both musicians. While Morley is based in Te Wai Pounamu, South Island, New Zealand, Joachim Nordwall lives on Brännö Island, Sweden.
Both began in the ’80s experimenting with sound through prolific work, generating different projects that in the case of Morley, are, among others, Gate, The Never Quartet, The Righteous Yeah and also under his own name. In addition, he participates in the groups Sun Valley, The Fuck Chairs, and of course as a member of the band The Dead C. Thus, his discography consists of at least 60 albums, some of them in collaboration with well-known artists/groups such as My Cat Is An Alien, Ramona Ponzini, Lee Ranaldo and Bill Orcutt, among others. Aditionally, Los Angeles-based record label Thin Wrist have released two acoustic guitar LPs and a cassette by The Never Quartet, and they are releasing «Pushed Streets», a more folk-like album. Check it out here https://thinwrist.bandcamp.com/album/pushed-streets
Along with being a musician, Morley is also a painter.
Joachim Nordwall is a Swedish musician, curator, creative producer and academic, founder of the prestigious iDEAL Recordings label. His extensive discography is through collaborations with musicians such as Mika Vainio, John Duncan, Mats Gustafsson, to name a few. He also participates in different projects such as Organ Of Corti, Alvars Orkester and Skull Defects and others.
Regarding their CD “An Island Is An Island” (check the review at: https://loop.cl/morley-nordwall/), both agree that repetition is a source of transformation of sounds that create new ones, sustained in music based on ideas that produce atmospheric soundscapes based on loops, noises, organ, stabbing bass and synthesized ambient lines that evolve in a drowsy dream, along with states that cause restlessness.
We are grateful of Jakub from Stone to Death Records for coordinating this interview and Michael Morley and Joachim Nordwall themselves for sharing their musical experience.

Now you live on an island in New Zealand and Joachim Nordwall on an island in Sweden. Has this new territory had any influence on your music?

M.M.: “I have always lived on an island, either Te Ika a Maui or Te Wai Pounamu. It is not new territory for me. Each island has its own unique qualities.
I have always lived within minutes from the sea – a beach, or a harbour. The ocean around us, Moana nui a kiwa, is the great force that defines those of us that live here. This has always had an influence on what I do, in music, and in life. I observe the tides in minute detail, how low, or how high. The strong pull of the moon at regulating this daily flow of water around us.
It is possible to collect Kai moana/shellfish from the sea at low tide. It is a life-giving force, an entity that we respect and revere and honor.”

J.N.: “Definitely. I notice how my music has changed since I moved out here five years ago. I think it has opened up quite a lot. I do more and more varied stuff. I love the feeling of isolation, especially in the winters who are brutal out here. I have always made lots of music but now it is really something else. Summer is busy and lots of tourists come to visit the island, so this also effects my recordings, I tend to do more intense and noisy stuff in the summer.”

How did the idea of making «An Island Is An Island» come about?

J.N.: “I love collaborating with artists who has a different sound than me. I have been a big fan of Michael’s solo works and with The Dead C for years and somehow, even if our music is quite different, felt a strong connection to his music and energy. And when The Dead C played here at my place in Gothenburg, I asked him and he kindly agreed!!! I suspected out sounds would fit together, and I think they do!!!”

M.M.: “Joachim suggested it in 2020. I had met him in Goteborg when The Dead C toured through Scandinavia in 2018. I loved Goteborg, a great sense of community, the wonderful club FOLK, the record store Discreet Music, great food, and great people. The pandemic provided the moment in which to try out many things, this was one of them.”

What do represent the distorted sounds and the gear noise towards the middle of the first track «An Island Is An Island (Part One)»?

M.M.: “Synthesizers and effects pedals, I have a lot of each of these things. Joachim will also being doing things of course.”

J.N.: “Yeah my addition to the mess is probably organ, synth and effects.”

I get the impression that the idea of transforming sounds through repetition in «An Island Is An Island» was a concept that you both worked out. In fact, the beginning of Part One also emerges towards the end of Part Two. What’s your opinion?

J.N.: “Yes – that is how I always work basically. I have always been into the power of repetition in music, and I listen to a lot of different kinds of music including that; like sufi music, techno and house, reggae and dub, minimal music from the 60s and 70s and so on. When I have been in bands playing the guitar, like for The Skull Defekts or Orchestra of Constant Distress, my riffs are always never ending, sometimes evolving but often just repeated. It allows other musicians to be more free. I have no need to be free. I want to get into the zone, to reach another level of mind through repetition. It is my kind of meditation. So, the collaboration with Michael was also (to me at least) very successful as I think he has a similar idea of his music. It is idea-based music. The energy is the most important part.”

M.M.: “I love repetition in music, it creates a character to a piece of sound if the idea of a composition is important. Like classical music the repetition of signature passages within a composition creates an overarching narrative.”

What driven you to produce your own music?

M.M.: “I always have. I love playing with sound. I don’t know anything else apart from Painting.” https://sumer.nz/exhibitions/59-michael-morley-after-the-war/overview/

J.N.: “I have been recording experimental music since I was twelve years old, and releasing tapes and records since then too so it has always been an important part of my life. Maybe the reasons for producing is different now than then but it is just as important. I love it.”

In relation to your folk-like album «Pushed Streets» that will be released next July, what caught your attention about the music of composers such as De Fossa, Ponce, Lauro, Barrios, Pujol, Albéniz, Falla and Villa-Lobos?

M.M.: “It is the acoustic guitar. I became obsessed with the instrument after years of listening to Son House, Big Bill Bronzy, Karen Dalton, John Fahey, Loren Mazzacane Connors, Kath Bloom, Sharon Van Etten, and others. The obsession led to a search for the earliest examples that I could find of recorded music with acoustic guitar, either as a solo instrument or as part of a greater ensemble. Ultimately it was to earlier Spanish, Portuguese, and South American composers and folk/traditional musics that allowed me to consider the range of the acoustic guitar. I have a collection of acoustic guitars that allow for huge variations in tone within the recognizable sound of the acoustic guitar.”

iDEAL Recordings’ roster it’s amazing with artists such as Carla Boregas or Egil Kalman. What upcoming projects from you and for the label would you like to highlight?

J.N.: “We just did two insanse 10 CD box sets with the music of Swedish/Israelian composer Dror Feiler, and have upcoming things like a C. Lavender album (‘Rupture in The Eternal Realm’), I have done a new ‘The Idealist’ 12” EP, there is a John Duncan/Scheintot split LP soon and two split 7″s between my trio Organ of Corti and Bill Orcutt and Andy Bolus of Evil Moisture. I am trying to narrow down the number of artists I work with but it is hard as there are so much great music coming out there. I am also planning the next ten CD albums in my ‘iDEAL Inner Circle’ series (this will include new material by Jim O’Rourke, Spykes, Nick Klein & Audrey Chen, Sins for Beginners, Merzbow etc). iDEAL is also a natural part of my work and it will be here as long as I am!”

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