Pablo Reche

Exploring beyond the boundaries of cutting-edge

La primera entrevista con Pablo Reche en Loop.cl fue el 14 de febrero de 2016 y en dicha oportunidad, frente a la pregunta de cómo veía la escena experimental en Argentina respondió: “Hay mucha gente joven interesada, impulsando, haciendo cosas, moviendo desde lo autogestionado”. Similar respuesta es la que nos entrega en esta entrevista, lo que confirma el buen estado de salud de la música experimental en el País vecino.

Nuestro protagonista -oriundo de Quilmes y afincado en Buenos Aires- ha estado siempre empujando los límites de la música de avanzada, trabajando en solitario bajo su propio nombre, o con el alter ego de Kristallo, De otro lado, es miembro permanente de la agrupación argentina Sindicato del Drone (Léase reseña a “Vol X: Nubes y Truenos” de SDD en https://loop.cl/sindicato-del-drone/). Así también, últimamente ha musicalizado obras de teatro y es un activo y reconocido músico en la escena experimental argentina. Producto de ello, le han publicado más de 50 discos en sellos de Latinoamérica, Europa y Estados Unidos.

En el ámbito de la colaboración se ha presentado junto a Zbigniew Karkowski, Günter Müller, Jason Kahn, Anton Ignorant, Cornucopia, Alan Courtis, Ubeboet, Luis Marte, Juan José Calarco, Christof Kurzmann y Steve Roden, entre otros. Recientemente ha tocado junto a Billy Bao (Mattin), Federico Durand y Mariano Rodríguez, por nombrar algunos.

Ha realizado conciertos e instalaciones sonoras en Latinoamérica, Canadá y Europa y se ha presentado en festivales internacionales como Sónar (Barcelona), Experimentaclub (Madrid), Observatori (Valencia), LEM (Barcelona), Arsonica (Sevilla), Vibra (Lima), Neutral (Santiago de Chile), Fobia (Santiago de Chile), Ai-Maako (Santiago de Chile), Festival de Cine Expandido (Montevideo), Mutek (Montreal), Micro Mutek (Buenos Aires).

Si bien Reche firma como ruidista, su trabajo se extiende a otros estilos como el drone, el ambient y música experimental, utilizando loops, sampler, sintetizador, grabaciones de campo y radios de onda corta, entre otros dispositivos electrónicos y acústicos.

Esta entrevista se realiza con motivo de su nuevo disco, “Programa(cion)”, editado a fines de 2024 por el sello bonaerense Fuego Amigo Discos que incluye siete singles publicados en distintas plataformas entre 2022 y 2024. Estos tienen en común la deriva ambient y la creación de paisajes sonoros revestido con capas densas, rugosas y limpias.

Eres un activo músico de la escena experimental argentina. Entiendo que vuestra escena goza de muy buena salud que, como corolario, se publica en 2024 el libro «Música Experimental Argentina” de Omar Grandoso y Eugenio Fernández. ¿Qué nos puedes comentar?

«Creo que es un buen momento, hay muchas cosas, y al menos en Buenos Aires, muchas veces suceden y se superponen fechas de un mismo interés o público, y hay que decidir a cuál asistir. Hace algunos años eso no pasaba, era todo más reducido, algunas escenas más orientadas a la improvisación, otras más enfocadas a la electrónica experimental; un mix de ambas cosas, etc».

En octubre de 2023, el netlabel chileno, Pueblo Nuevo Netlabel publicó «Persecución», tu segundo disco bajo el seudónimo Kristallo. Me parece que con este alter ego las ráfagas de ruido y las atmósferas aislacionistas, fueron reemplazadas por un trabajo más de detalle con objetos y sonidos sintetizados. ¿Qué opinión tienes?

«Kristallo es un proyecto mío muy antiguo, sólo que nunca había editado nada; me había presentado un par de veces bajo ese seudónimo. A raíz de un pedido de un track para un compilado de música industrial del sello Was Ist Das?, del Reino Unido, terminé con un primer track… luego surgió la oportunidad de una fecha en Buenos Aires y entonces preparé un material. Luego surgió la idea de un compilado para el sello (argentino) Pakapi, en el que también edité un primer EP. Luego en 2023, se editó otro trabajo por Pueblo Nuevo y me presenté como Kristallo en directo en Santiago, en una fecha de Pueblo Nuevo… La gran diferencia respecto del resto de mi trabajo de field recordings o drone y ambient, es que aquí comienzo los tracks con un ritmo primitivo, low-fi, generado con radios de onda corta o con samplers 8 bit».

Últimamente has musicalizado obras de teatro. ¿La forma de trabajar difiere de cuando haces música para un disco?

«Las veces que me han convocado para obras de teatro, es a raíz de temas míos ya publicados y que los han escuchados, y que piensan que pueden ser ideales para musicalizar una escena o una obra entera. De esta forma – para la última obra- me convocaron y me sugirieron un sonido más rugoso o más limpio, pero dentro de mi línea musical. Así fue como compuse los tracks; con la duración que ellos me indicaron, ajustando a que fueran más o menos noise, de acuerdo a lo que necesitaban”.

Eres miembro permanente de la agrupación Sindicato del Drone. ¿Qué destacarías de tu experiencia de trabajar en este colectivo?

«Es muy interesante para mí lo que sucede con Sindicato del Drone, ya que más allá de que yo hago y toco música drone desde siempre, aquí tanto la composición como la interpretación la realizamos entre todos y eso implica aportar ideas, pero también ceder o compartir otras que no las habría tomado, nuestra idea es crear una obra única cada vez que nos presentamos, pero a su vez, la instrumentación varía en cada pieza, así que hay que organizar, idear y nivelar también eso dentro de los instrumentos que podemos conseguir».

¿Cómo evalúas el estado actual de la música experimental global, en relación con la década del 2000, por ejemplo?

«Como decía anteriormente, muy distinto en cuanto a la cantidad de gente y propuestas, seguramente a la gente nueva le pueden resultar sorprendente muchas cosas. A mí me pasa que ya me es difícil sorprenderme, pero siempre estoy tratando de buscar algo nuevo e interesante».

Desde hace varios años trabajas con grabaciones de campo capturando medios ambientes naturales. ¿Actualmente tienes lugares de interés (naturales y/o urbanos) a donde ir a grabar?

“Desde hace unos años no estoy trabajando tanto las grabaciones de ambientes; los últimos trabajos que hice fueron a pedido de algún lugar o institución (como por ejemplo la obra realizada para el Festival Escuchar del Museo de Arte Moderno; en la grabé en las distintas salas y espacios del museo). Pero hace varios años que no realizó un nuevo disco completamente de field recordings”.

¿Qué puedes comentar acerca de tus próximos proyectos?

«Siempre estoy trabajando en nuevas composiciones, para futuros discos o proyectos. Más que nada preparando los distintos sets en vivo que realizó frecuentemente. Tengo un par de discos que debería terminar lo antes posible para editar este año, así también un trabajo pendiente como Kristallo y tengo ya al menos dos discos terminados y listos que esperan ser publicados en distintos sellos. Pero por los avatares de los sellos las fechas de publicación se van corriendo. Espero que salgan lo antes posible».

Pablo Reche en Mutek BA, 2017

The first interview with Pablo Reche on Loop.cl was on February 14, 2016, and when we asked him how he viewed the experimental scene in Argentina, he replied: “There are a lot of young people who are interested, driving things forward, doing things, moving forward in a self-managed way.” And now, in the current interview he gives a similar answer, confirming the good health of experimental music in our neighboring country.

Our protagonist—a native of Quilmes and based in Buenos Aires—has always been pushing the boundaries of cutting-edge music, working solo under his own name or with the alter ego Kristallo. On the other hand, he is a permanent member of the Argentine ensamble Sindicato del Drone (see review of ‘Vol X: Nubes y Truenos’ by SDD at https://loop.cl/sindicato-del-drone/). He has also recently composed music for plays and is an active and renowned musician on the Argentinean experimental scene. As a result, he has released more than 50 albums on labels in Latin America, Europe, and the United States.

In the field of collaboration, he has performed alongside Zbigniew Karkowski, Günter Müller, Jason Kahn, Anton Ignorant, Cornucopia, Alan Courtis, Ubeboet, Luis Marte, Juan José Calarco, Christof Kurzmann, and Steve Roden, among others. He has recently played with Billy Bao (Mattin), Federico Durand, and Mariano Rodríguez to name a few.

He has performed concerts and sound installations in Latin America, Canada, and Europe, and has appeared at international festivals such as Sónar (Barcelona), Experimentaclub (Madrid), Observatori (Valencia), LEM (Barcelona), Arsonica (Seville), Vibra (Lima), Neutral (Santiago de Chile), Fobia (Santiago de Chile), Ai-Maako (Santiago de Chile), Festival de Cine Expandido (Montevideo), Mutek (Montreal), and Micro Mutek (Buenos Aires).

Although Reche is known as a noise-maker artist, his body of work extends to other styles such as drone, ambient, and experimental music, using loops, samplers, synthesizers, field recordings, and shortwave radios, among other electronic and acoustic devices.

This interview was conducted on the occasion of his new album, ‘Programa(cion),’ released in late 2024 by the Buenos Aires label Fuego Amigo Discos, which includes seven singles released on various platforms between 2022 and 2024. These singles have in common an ambient drift and the creation of soundscapes coated with dense, rough, and clean layers.

You are an active musician on the Argentinean experimental scene. I understand that your scene is in very good health, which, as a corollary, is published in 2024 the book ‘Música Experimental Argentina’ by Omar Grandoso and Eugenio Fernández. What can you tell us about it?

“I think it’s a good time, there are many things going on, and at least in Buenos Aires, events of the same interest or audience often happen at the same time, and you have to decide which one to attend. A few years ago, that didn’t happen, everything was smaller, some scenes were more oriented towards improvisation, others more focused on experimental electronic music; a mix of both, etc.”

In October 2023, the Chilean netlabel Pueblo Nuevo released ‘Persecución,’ your second album under the Kristallo moniker. It seems to me that with this alter ego, the bursts of noise and isolationist atmospheres were replaced by a more detailed work with objects and synthesized sounds. What is your opinion?

«Kristallo is a very old project of mine, but I had never released anything; I had performed a couple of times under that alias. Following a request for a track for an industrial music compilation by the UK label Was Ist Das?; I ended up with a first track… then the opportunity arose for a date in Buenos Aires, so I prepared some material. Then the idea of a compilation for the (Argentinean) Pakapi label came up, on which I also released a first EP. Then in 2023, another work was released by Pueblo Nuevo and I performed live as Kristallo in Santiago, on a Pueblo Nuevo date… The big difference from the rest of my field recordings or drone and ambient work is that here I start the tracks with a primitive, low-fi rhythm, generated with shortwave radios or 8-bit samplers.»

Lately, you’ve been composing music for plays. Does the way you work differ from when you make music for an album?

«The times I’ve been asked to compose music for (theater) plays, it’s been because of tracks of mine that have already been released and that they’ve heard, and think they would be ideal for setting a scene or an entire play to music. So, for the last play, they called me and suggested a rougher or cleaner sound, but within my musical line. That’s how I composed the tracks, with the length they specified, adjusting them to be more or less noisy, depending on what they needed.”

You are a permanent member of the ensable Sindicato del Drone. What would you highlight about your experience working in this collective?

«What happens with Sindicato del Drone is very interesting to me, because beyond the fact that I’ve been making and playing drone music forever, here we all compose and perform together, and that means contributing ideas, but also giving in or sharing others that I wouldn’t have taken. Our idea is to create a unique piece of work every time we perform, but at the same time, the instrumentation varies in each piece, so we also have to organize, devise, and balance that within the instruments we can get.»

How would you assess the current state of the global experimental music, compared to the 2000s, for example?

“As I said before, it’s very different in terms of the number of people and projects involved. Newcomers will probably find many things surprising. I find it difficult to be surprised anymore, but I’m always trying to find something new and interesting.”

For several years now, you have been working with field recordings capturing natural environments. Do you currently have any places of interest (natural and/or urban) where you go to record?

“I haven’t been working so much on environmental recordings for a few years now; the last works I did were commissioned by a particular place or institution (such as the work I did for the Escuchar Festival at the Museum of Modern Art, which I recorded in different rooms and spaces of the museum). But I haven’t made a new album entirely from field recordings for several years.”

What can you tell us about your upcoming projects?

«I’m always working on new compositions for future albums or projects. Mostly preparing the different live sets that I perform frequently. I have a couple of albums that I should finish as soon as possible to release this year, as well as some pending work as Kristallo, and I already have at least two albums finished and ready to be released on different labels. But due to the vicissitudes of the labels, the release dates are being pushed back. I hope they come out as soon as possible.»

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Guillermo Escudero

Música Marginal, Loop

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